New Media Insights from Indonesia in the 2024 Election

Wawasan Media Baru dari Indonesia dalam Pemilu 2024

Authors

  • Asmaul Khusna Tri Wulan Juli Program Studi Ilmu Komunikasi, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
  • Rayhan Rizq Iskandar Program Studi Ilmu Komunikasi, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
  • Totok Wahyu Abadi Program Studi Ilmu Komunikasi, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia

Keywords:

New media, Social media, Political branding, 2024 presidential election, Public perception

Abstract

This research delves into how new media, especially social platforms, shapes positive perceptions, with a focus on politicians vying for the presidency in Indonesia's 2024 election. Using bibliometric analysis, data from 2014-2023 in the Crossref database were examined, revealing 1000 papers with 244 citations. VOSviewer software visualized the impact of new media on candidates' public image, highlighting areas for further research. The study underscores social media's crucial role in political branding and its influence on voter perception, crucial for candidates' success.

 

Highlight: 

  1. New media's impact on political image.
  2. Bibliometric analysis of Crossref data.
  3. Role of social media in political campaigns.

 

Keyword:  New media, Social media, Political branding, 2024 presidential election, Public perception.

References

J. Indrawan, Efriza, and A. Ilmar, "Kehadiran Media Baru (New Media) Dalam Proses Komunikasi Politik," Medium, vol. 8, no. 1, pp. 1–17, 2020, doi: 10.25299/medium.2020.vol8(1).4820.

E. D. S. Watie, "Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media)," J. Messenger, vol. 3, no. 2, p. 69, 2016, doi: 10.26623/themessenger.v3i2.270.

B. A. B. Ii and L. Teori, "Bab II Landasan Teori 2.1. Pengertian Media Baru (New Media)," 2011.

P. A. J. Retasari Dewi, "Dramaturgi Dalam Media Sosial," J. Ilmu Komun., vol. 8, no. 3, pp. 340–347, 2018.

R. Kertamukti, D. Ilmu, K. Uin, and S. Kalijaga, "Instagram Dan Pembentukan Citra (Studi Kualitatif Komunikasi Visual dalam Pembentukan Personal Karakter Account Instagram @basukibtp)," vol. 08, no. 01, pp. 57–66, 2015.

D. Santika and A. Rochmaniah, "New Media in Building Politician Personal Branding," pp. 1–10, 2023, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.21070/ups.1174.

M. Hikmat, "Strategi Pemanfaatan Media Sosial Untuk Meningkatkan Citra Positif Dprd Dalam Persepsi Rakyat Daerah," J. Common, vol. 2, no. 1, 2018, doi: 10.34010/common.v2i1.871.

M. Balya and V. P. Damaiyanti, "Framing Media Online Terhadap Puan Maharani Sebagai Bakal Calon Presiden Dalam Pemilihan Presiden 2024," Huma J. Sosiol., vol. 2, no. 2, pp. 152–163, 2023, doi: 10.20527/h-js.v2i2.74.

M. G. J. Ramadhan, "Efektifitas Sosial Media Instagram @jokowi Dalam Membentuk Personal Branding Pada Kampanye Pilpres 2019," Univ. Muhammadiyah Tangerang, p. 21, 2020, [Online]. Available: https://osf.io/arn48/.

A. Efendi, P. I. Astuti, and N. T. Rahayu, "Analisis Pengaruh Penggunaan Media Baru Terhadap Pola Interaksi Sosial Anak Di Kabupaten Sukoharjo," J. Penelit. Hum., vol. 18, no. 2, pp. 12–24, 2017, doi: 10.23917/humaniora.v18i2.5188.

M. I. Alif, "Komunikasi Politik: Penyampaian Pesan Dan Pemilihan Media Oleh Bakal Calon Presiden Dalam Pemilu Tahun 2024," Akrab Juara J. Ilmu-ilmu Sos., vol. 8, no. 3, p. 1, 2023, doi: 10.58487/akrabjuara.v8i3.2136.

S. Akademi Komunikasi BSI Jakarta, "Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Personal Branding Di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun @bowo_allpennliebe)," J. Komun., vol. 9, no. 2, pp. 176–185, 2018, [Online]. Available: http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom.

I. Carolin, G. D. Victoria, S. Dina, and M. Nastain, "Pengaruh Penggunakan New Media Tiktok Terhadap Pembentukan Konsep Diri Generasi Muda Indonesia 2022," Jkomdis J. Ilmu Komun. Dan Media Sos., vol. 3, no. 1, pp. 35–40, 2023, doi: 10.47233/jkomdis.v3i1.509.

R. Rismawati and S. Suryanef, "Pesan Politik Calon Presiden dan Wakil Presiden di Media Sosial Instagram pada Pemilihan Umum Tahun 2019," J. Civ. Educ., vol. 4, no. 2, pp. 173–181, 2021, doi: 10.24036/jce.v4i2.534.

A. Miranda and A. C. K. Azis, "Analisis Media Poster Capres Prabowo Sandi Dalam Kampanye Pilpres Tahun 2019," Mavis J. Desain Komun. Vis., vol. 2, no. 2, pp. 55–57, 2020, doi: 10.32664/mavis.v2i2.470.

Vivifriskilangela, "Analisis Peran Media Sosial Dalam Pengaruh Politik Menjelang Pemilu," Wacana J. Ilmu Sos. dan Ilmu Polit. Interdisiplin, vol. 10, no. 1, pp. 555–564, 2023, doi: 10.37304/wacana.v10i1.9604.

H. Suryo and H. Kusumo Aji, "Media Sosial Dan Pesan Politik (Persepsi Pemilih Pemula Dalam Menerima Pesan Politik Pada Pemilihan Umum 2019 Melalui Media Sosial)," Res. Fair Unisri, vol. IV, no. 1, pp. 87–94, 2019.

P. Maulina and M. Muttaqin, "Citra Politik Prabowo-Sandi Dalam Pemilihan Presiden (Pilpres) 2019 Di Akun Media Sosial Instagram," Interak. J. Ilmu Komun., vol. 9, no. 1, pp. 40–50, 2020, doi: 10.14710/interaksi.9.1.40-50.

A. N. Albar and A. I. Hidayatullah, "Pengaruh Sosok Sandiaga Uno dalam Meraih Suara Generasi Milenial Pada Pemilihan Presiden Tahun 2019," Komunida Media Komun. dan Dakwah, vol. 9, no. 1, pp. 21–36, 2019, doi: 10.35905/komunida.v9i1.1130.

A. Aryadillah and F. Fitriansyah, "Strategi Kampanye Politik Anies Baswedan dalam Membangun Citra Politik Pada Pemilihan Presiden Tahun 2024," J. Public Relations, vol. 3, no. 1, pp. 87–92, 2022, doi: 10.31294/jpr.v3i1.1150.

S. Alvin, "Manajemen Citra Politik Prabowo Subianto Dan Sandiaga Uno Melalui Akun @Prabowo Dan @Sandiuno," Komunika J. Dakwah dan Komun., vol. 13, no. 2, pp. 229–247, 2019, doi: 10.24090/komunika.v13i2.2538.

U. Dwiyanti, M. Auli, H. Cahyanto, and S. Safaruddin, "Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Strategi Membangun Citra Pada Divisi Public Government & Media Relation Pt Semen Baturaja Tbk.," Stud. Komunika J. Ilmu Komun., vol. 6, no. 1, pp. 49–70, 2023, doi: 10.47995/jik.v6i1.187.

F. T. Kurniawan and T. Mutiah, "Menentukan Capres Dan Cawapres 2024 Melalui Penggunaan Media Sosial," J. Ilmu Sos. dan Ilmu Polit., pp. 65–73, 2023, [Online]. Available: https://ejournal.upnvj.ac.id/index.php/GlobalKomunika/article/view/5091.

Y. G. Larasati and D. H. Fernando, "Preferensi Calon Pemimpin Di Pemilihan Umum Tahun 2024 Dalam Pemberitaan Media Online," J. Ilmu Komun., vol. 12, no. 1, pp. 165–183, 2023.

J. Riyanti, "Marketing Politik di Media dan Softening News Gibran Rakabuming Raka dalam Pemilihan Wali Kota Solo," Channel J. Komun., vol. 8, no. 2, p. 89, 2020, doi: 10.12928/channel.v8i2.15878.

A. Fitri, “Dramaturgi: Pencitraan Prabowo Subianto Di Media Sosial,” J. Interak., vol. 4, no. 1, pp. 101–108, 2015.

S. Thanuskodi, “Bibliometric analysis of the journal library philosophy and practice from 2005-2009,” Libr. Philos. Pract., vol. 2010, no. October, pp. 1–6, 2010.

N. Mallig, “A relational database for bibliometric analysis,” J. Informetr., vol. 4, no. 4, pp. 564–580, 2010, doi: 10.1016/j.joi.2010.06.007.

M. S. Anam, “Analisis bibliometrik perkembangan penelitian halal food,” J. Halal Ind. Stud., vol. 1, no. 1, pp. 21–31, 2022, doi: 10.53088/jhis.v1i1.195.

D. Fadiyah and J. Simorangkir, “Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Membangun Citra Positif Presiden Joko Widodo pada Pilpres 2019,” J. Polit. Issues, vol. 3, no. 1, pp. 13–27, 2021, doi: 10.33019/jpi.v3i1.48.

R. Saputera and D. Tamburian, “Pemanfaatan Media Sosial Instagram oleh Endorser dalam Membangun Citra Diri,” Prologia, vol. 2, no. 2, p. 473, 2019, doi: 10.24912/pr.v2i2.3732.

Sellita, “Media Sosial dan Pemilu: Studi Kasus Pemilihan Presiden Indonesia,” J. Lemhannas RI, vol. 10, no. 3, pp. 1–16, 2022, doi: 10.55960/jlri.v10i3.293.

F. Effendy, V. Gaffar, R. Hurriyati, and H. Hendrayati, “Analisis Bibliometrik Perkembangan Penelitian Penggunaan Pembayaran Seluler Dengan Vosviewer,” J. Interkom J. Publ. Ilm. Bid. Teknol. Inf. dan Komun., vol. 16, no. 1, pp. 10–17, 2021, doi: 10.35969/interkom.v16i1.83.

N. J. van Eck and L. Waltman, “Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping,” Scientometrics, vol. 84, no. 2, pp. 523–538, 2010, doi: 10.1007/s11192-009-0146-3.

G. Abramo, C. A. D’Angelo, F. Di Costa, and M. Solazzi, “University-industry collaboration in Italy: A bibliometric examination,” Technovation, vol. 29, no. 6–7, pp. 498–507, 2009, doi: 10.1016/j.technovation.2008.11.003

Downloads

Published

2024-06-14

Issue

Section

Library Technologies and Innovations